X
تبلیغات
پیشگیری بهتر از درمان - ارتوپدی و مفاصل و پا
ما به سلامتی شما می اندیشیم
 راز سلامتی در کف پا :
راز سلامتی در کف پا :
 

راز سلامتی در کف پا

پاها در تمام طول روز وزن ما را تحمل می‌کنند ، هر جا که بخواهیم ما را می‌برند و بدن ما را به زمین متصل می‌کنند. بعضی از مردم پا را ریشه و مرکز بدن می‌خوانند....

 

پاها در تمام طول روز وزن ما را تحمل می‌کنند ، هر جا که بخواهیم ما را می‌برند و بدن ما را به زمین متصل می‌کنند. بعضی از مردم پا را ریشه و مرکز بدن می‌خوانند. اما با توجه به کار ارزشمندی که پاهایمان برای ما انجام می‌دهند ما هیچ کاری برای آنها انجام نمی‌دهیم.

آنها را در کفش خفه می‌کنیم و تا زمانی که برای ما خطر جدی ایجاد نکنند به آنها توجه نمی‌نماییم. نتیجه اینکه در زندگی روزمره از هر 10 نفر 7 نفر به مشکلاتی دچار می‌شوند که کاملاً قابل پیشگیری هستند.

روبرت کورنفورد متخصص بیماریهای پا در نیویورک گفت : من همیشه افرادی با پاهای پینه بسته، انگشتانی چکشی و کف پای دردناک را مشاهده نموده‌ام. این مشکلاتی که در اینجا نام برده‌ام بیماریهای مهمی نیستند اما بعضی مواقع مشکلات پا باعث ایجاد درد و مشکلاتی در نواحی دیگر بدن می‌شوند.

طبق نظریه متخصصان یکی از بهترین راههای درمان پا، جلوگیری از ایجاد اصطکاک و سرایت بیماری به نواحی دیگر مانند زانو،‌ باسن، کمر و شانه‌ها می‌باشد.

یکی از روشهای مراقبت از پا، یوگا می‌باشد. زمانیکه دردها و بیماریها را از طریق یوگا از بین ببرید، از بروز بیماریهایی نظیر کمردرد و بیماریهای دیگر استخوانی جلوگیری می‌نمایید. یوگا نه تنها ماهیچه‌ها را تحت کشش قرار می‌دهد، بلکه به درمان التهابات پا و مشکلات آن نیز کمک می‌نماید.

در اینجا به چند نکته در مورد درمان پا بوسیله یوگا اشاره می‌نماییم:

وزن خود را بین دو طرف بدن تقسیم نمایید.

 بهترین حرکت در یوگا که وزن را بین دو طرف بدن تقسیم می‌کند حرکت تاداسانا (کوه) می‌باشد. قبل از شروع حرکت باید دقت کنید که در حالت طبیعی چگونه می‌ایستید. اگر وزن خود را روی قسمتهای داخلی پا می‌اندازید ساقهایتان بصورت پرانتزی رو به داخل می‌شود و اگر بالعکس وزن بدن را به روی قسمتهای بیرونی می‌اندازید زانوها بصورت پرانتز رو به بیرون می‌شود.

اگر نمی‌توانید متوجه وضعیت ایستادن خود شوید به فرمی که کفشهایتان گرفته‌اند توجه کنید از روی ظاهر آنها می‌توانید از طریقه ایستادن خود  مطلع شوید.

توجه نمایید که وزنتان را روی کدام قسمت بدنتان انداخته‌اید،‌ سپس کمی به عقب و بعد به جلو متمایل شوید. اول انگشتانتان پا را روی زمین گذاشته و سپس پاشنه‌های خود را بگذارید. اگر احساس کردید وزن خود را روی انگشتانتان انداخته‌اید کمی به عقب متمایل شوید و بالعکس. سپس  در حالیکه پاهایتان روی زمین هستند خود را بالا کشیده و سعی نمایید بر جاذبه زمین غلبه کنید. این بهترین وضعیت ایستادن است.

در وضعیتهای ایستاده به کشیدگی انگشتانتان توجه کنید که باعث کشیده شدن کف پا می‌گردد. هم زمان با فشار پاشنه‌هایتان به زمین انگشت کوچک و بزرگ خود را نیز روی زمین فشار داده و برجستگیهای زیر انگشتانتان را روی زمین قرار دهید. این عمل باعث بهبود گردش خون می‌شود و خون را به قلب پمپاژ کرده و ورم و واریس رگها را از بین می‌برد.

تقسیم وزن بر روی چهار طرف پا

با توجه به طریقه ایستادن و تصحیح قرار گرفتن پاها بر روی زمین می‌توان مشکلات پا و زانو را که به بدن منتقل می‌شود رفع نمود. بعنوان مثال چهاردست و پا راه رفتن باعث ایجاد مشکل در زانوها و کمردرد می‌شود.

یکی از راههای قرار دادن پاها، ‌تصور پا بصورت 4 مرکز است: انگشتان بزرگ و کوچک، داخل و خارج پاشنه‌ها. تقسیم وزن روی پا اولین قدم برای رفتن به سوی سلامتی است. برای صحیح ایستادن دقت کنید که انگشتان، ساق پا و زانوهایتان همگی در یک خط باشند.

ایجاد کشیدگی برای نیرومند ساختن

هر حرکتی که باعث کشش در کف پا و قوس پا می‌شود باعث بالا رفتن انعطاف و از بین بردن استرسها می‌گردد. پیشنهاد می‌شود که قبل از شروع یوگا، پاهای خود را گرم کنید. برای اینکار یک توپ تنیس را زیر پای خود قرار دهید و آن را به جلو و عقب ببرید و روی انگشتان، ‌برجستگی پایین انگشتان، پاشنه‌ها و قوس کف پا کار کنید.

یکی دیگر از حرکاتی که برای پا مفید می‌باشد حرکت قهرمان است. این حرکت ‌باعث کشش در قسمت بالای پا و قوس کف پا می‌شود. زمانیکه زانو می زنید و انگشتانتان زیر پاهایتان قرار دارد بهترین راه برای ایجاد کشش روی ماهیچه‌های کف پا می‌باشد.

حرکت سگ با صورت پایین نیز یکی دیگر از حرکاتی است که باعث کشش در پاها می‌گردد. در این حرکت باید کف پاها و دستها را روی زمین بگذارید. این حرکت، در ابتدا بسیار مشکل است، اما به تدریج آسان می‌شود.

اگر این حرکات را جزء‌برنامه روزانه خود قرار دهید همیشه پاهایی سالم خواهید داشت.

|+| نوشته شده توسط محمد راشد در دوشنبه نهم خرداد 1390  |
 درد پا:

                              در پــا :

درد پا چیزهای ناشناخته در پزشکی بسیار است. اما درد پا در میان آنها نیست. در بسیاری موارد، فقط به علت نامناسب بودن کفش است. چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟ زخمی در وجود دارد که بعد از دو هفته خوب نشده است. قرمزی روزافزون، گزگز مداوم، ضعیف و تغییر در حس پا وجود دارد. تمام مدت پا احساس سردی یا گرمی می کند. درد پا نشانهٔ چیست؟ چیزهای ناشناخته در پزشکی بسیار است. اما درد پا در میان آنها نیست. در بسیاری موارد، فقط به علت نامناسب بودن کفش است. در بررسیی که بر روی ۳۵۶ زن انجام شد، ۳۱۳ نفر آنان کفش تنگ می پوشیدند. پس عجیب نیست که ۲۸۵ نفر آنان دچار درد پا بودند. کفش های نوک تیز انگشتان و تمام پا را می فشارند. اگر کفش تنگ می پوشید و سابقهٔ خانوادگی گرفتاری پا دارید، قطعاً دچار ناراحتی پا خواهید شد. این ناراحتی خود را به صورت های مختلف نشان می دهد، از جمله پینهٔ شست پا، میخچه، برآمدگی پاشنه، در گوشت رفتگی ناخن، و نوروم مورتون (درد شدید بین انگشتان سوم و چهارم پا در اثر عصب تحت فشار) نوروم مورتون ممکن است با التهاب کیسهٔ زلالی مفصل یا درد استخوان کف پا اشتباه شود. اگر اضافه وزن دارید، زیاد سرپا هستید، یا قوس کف پایتان زیاد است ممکن است دچار التهاب نیام کف پائی شوید که درد در زیر پاشنه و قوس پا است. این عارضه در اثر استفادهٔ بیش از حد از نیامی که از پاشنه تا جلو پا کشیده شده است به وجود می آید. نیروی راه رفتن و دویدن فشار زیادی بر این ناحیه وارد می کند. گاهی نیز به رسوب کلسیم و التهاب پیوندگاه استخوان پاشنه منجر می شود. یک علت دیگر ناراحتی پا زگیل کف پائی است که از یک عفونت ویروسی ناشی می شود. زگیل کف پائی اغلب با پینه اشتباه می شود. اما این زگیل ها نوک ریز سیاه دارند و اگر آنها را فشار دهید کمی درد می گیرند. شکستگی ها نیز از علل شایع درد پا هستند. اگر تورمی در جلو پا و دست پشت انگشتان دیدید، به فکر شکستگی باشید. از علل دیگر درد پا واکنش آلرژیائی به رنگ یا جنس کفش و جوراب، محدودیت گردش خون، و حالت شدید پای ورزشکار (رشد قارچ تریکوفیتوم روبروم در کف پا) است. درمان درد پا وقتی گرفتار درد پا شوید، تمام مدت بی قرارید. در اینجا راه هائی برای تسکین آن گفته می شود. کفش هایتان را در آورید. هر وقت فرصت می کنید کفش هایتان را در آورید یا اصلاً دمپائی بپوشید. (اگر بیماری قند دارید، کفش را در نیاورید.) پاها را بلند کنید. در آخر روز، دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این کار باعث برگشت مایعات جمع شده در پا گردیده و درد و گاهی نیز تورم و فشار را کاهش می دهد. کفش ها را عوض کنید. عوض کردن نوع کفش در طول روز فشار بر روی پا را کاهش می دهد. هر وقت می توانید، کفش راحت تر بپوشید و کفش های شیک ناراحت را کنار بگذارید. بعضی رنگ های صنعتی مصرف شده در کفش و جوراب باعث التهاب تماسی پوست می شود که خارش، قرمزی، و سوزش را به دنبال دارد. اگر فکر می کنید ناراحتی شما ناشی از نوع کفش یا جوراب است، چند روز آن را عوض کنید تا مطمئن شوید. پا را خیس کنید. خیساندن پاها به مدت ۲۰ دقیقه در روز خوب است (به شرطی که بیماری قند نداشته باشید. چون این کار ممکن است پا را خشک تر کرده و اگر آب داغ باشد، ممکن است احساس نکنید و پوست را بسوزانید). بعد از آن، پا را حتماً با کرم مرطوب کنید. پا را ماساژ دهید. ماساژ دادن روزانهٔ پا با کرم مرطوب کننده در تسکین درد پای کسانی که تمام مدت سرپا هستند مؤثر است. کفش مناسب بخرید. وقتی کفش می خرید، حتماً نوع خوب آن را انتخاب کنید. دقت کنید: جلو کفش باید ۱۲ میلی متر فضای خالی داشته باشد، پشت پاشنه محکم باشد، و پاشنه کوتاه باشد. کفش بندی هم بهتر از کفش بدون بند است. هر دو لنگهٔ کفش را با جورابی که همیشه از آن می پوشید با دقت امتحان کنید. پهن ترین جای پا باید در پهن ترین جای کفش قرار گیرد. همیشه در بعد ازظهر کفش بخرید، چون در طول روز پایتان ورم می کند. کفش بزرگ بپوشید. اگر دچار نوروم مورتون هستید، کفش بزرگ یا کفی مخصوص بپوشید. برای درد شدید و مداوم پا پزشک ممکن است تزریق کورتیزون یا جراحی برای آزاد کردن عصب را به عنوان آخرین راه حل پیشنهاد کند. درمان درد پاشنه اگر پاشنهٔ پایتان درد می کند، احتمالاً دچار التهاب نیام کف پائی یا برآمدگی پاشنه شده اید. نیام را بکشید. هر وقت می نشینید توپی را زیر پا بگذارید و پا را با آن ماساژ دهید این کار نیام را آرام می کند و کشش می دهد و تحریک پذیری آن را کم می کند. کفی بگذارید. گذاشتن کفی مناسب فشار بر روی نیام کف پائی را کم می کند. پا را خنک کنید. مالش پاشنه با قطعه ای یخ به مدت ۲۰ دقیقه در روز راه خوبی برای تسکین درد آن است. ساق پا را بکشید. گرفتگی ساق پا می تواند باعث درد در وتر آشیل پاشنه و نیام کف پائی شود. برای رفع آن به روش زیر اقدام کنید: در فاصلهٔ ۶۰ سانتی متری رو به دیوار بایستید و دست ها را در حد شانه روی دیوار بگذارید. زانوی راست را صاف نگاه داشته و پای چپ را به جلو ببرید. روی دیوار تکیه کرده و تا ۳۰ بشمارید. حالا همین کار را با پای دیگر انجام دهید. از بین بردن زگیل کف پائی وقتی یک زگیل کف پائی پیدا شد، خیلی سریع به پای تمام افراد خانواده سرایت می کند. نکات زیر را رعایت کنید. به آن دست نزنید. با دستکاری کردن زگیل ویروس آن را به تمام افراد خانواده منتقل می کنید. پس آن را دستکاری نکنید. دمپائی مخصوص بپوشید. استفاده از دمپائی اختصاصی و شستن مداوم آن همراه با پا از سرایت ویروس به دیگران و ابتلای مجدد خود شما جلوگیری می کند. نزد پزشک بروید. اگر از مصرف داروهای بدن نسخه برای درمان زگیل نتیجه نگرفتید، احتیاج به داروی قوی تری دارید. برخی پزشکان با استفاده از پرتو لیزر زگیل را خیلی ساده در می آورند. تسریع گردش خون اگر فکر می کنید ناراحتی پای شما در اثر ضعف گردش خون آن است، کارهای زیر را انجام دهید. نصف شب قدم بزنید. وقتی شب احساس سوزش درد پا می کنید به جای غلت زدن در رختخواب، بلند شوید و کمی قدم بزنید. این کار فکر و پای شما را آرام می کند. پا را ورزش دهید. ورزش های ساده مثل ده بار چرخاندن پا گاهی جریان خون را در آن بهتر می کند.

                                                                                               انتخابی از منابع گوناگون

|+| نوشته شده توسط محمد راشد در سه شنبه ششم اردیبهشت 1390  |
 دردهای مفصلی :

دردهاي شديد مفصلي دردهاي شديد مفصلي قابل درمان هستند متخصصان جراحي ارتوپدي در اتريش ادعا كرده‌اند كه روش جراحي زانو موسوم به «High Tibial Osteotomy» يا (HTO) مي‌تواند در درمان التهاب‌هاي مفصلي شديد نيز موثر باشد. اين متخصصان معتقدند كه با استفاده از اين روش نياز به پيوند مفصلي در سنين كمتر و مراحل اوليه بيماري به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا مي‌كند. به گزارش سايت اينترنتي مديكال نيوز، در حالي كه اين روزها بيماري آرتريت (التهاب مفصلي) در بين جوانان شيوع بيشتري پيدا كرده، روش HTO مي‌تواند از پيوندهاي زانو در سنين پايين جلوگيري كند. پزشكان مي‌گويند التهاب مفصلي بر اثر وارد شدن آسيب به غضروف بروز مي‌كند. برخلاف شكستگي‌هاي استخواني، آسيب‌هاي غضروفي به خودي خود بهبود پيدا نمي‌كنند. در نتيجه اين آسيب ديدگي موجب تغيير در شكل زانو مي‌شود كه نتيجه آن پيشرفت بيشتر آرتريت و تشديد درد در بخش داخلي زانو است. به گزارش ايسنا، شايع‌ترين نوع التهاب مفصل، التهاب استخواني مفصلي است که در آن برجستگي‌هاي ريزي روي بخش استخواني مفصل پديدار مي‌شود. اين برآمدگي‌ها در رباط‌ها، وترها، و ماهيچه‌ها فرو رفته و ايجاد التهاب و تورم مي‌کنند. روش فوق بويژه براي بيماران در گروه سني 40 تا 50 سال مفيد و كاربردي است.

|+| نوشته شده توسط محمد راشد در دوشنبه پنجم اردیبهشت 1390  |
 
 
بالا